Tidsskriftet Kunsthåndverk 4/2016

3 Leder
Gjesteredaktør Solveig Lønmo innleder temanummeret MUSEUM.

6 Nye narrativ. Samlingar og museum som kunstnarleg materiale
Kunstnere som bruker samlinger som råmateriale for å fortelle nye historier, er en tydelig kuratorisk tendens. Jorunn Veiteberg undersøker fenomenet.

12 Tre om dialoger
I forlengelse av Veitebergs essay, spør vi Edmund de Waal, Linda Sormin og Jens Erland om hvorfor dialogutstillinger er fristende å jobbe med.

18 Når kunsthåndverk og museum = ikke så sant
Materialer er kjemi, og mange av dem er "kresne". Hvordan skal materialeksperimenterende verk bevares, og må de alltid det? Solveig Lønmo møter konservatorene og løfter på lokkene i museumsmagasinene.

28 Perspektiv på Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk
Ida Haugland presenterer og diskuterer ordningen, som er unik i verdenssammenheng. Hvordan fungerer den, og kunne noe vært gjort annerledes?

34 Med tråder av gull
Utstillingen du kanskje ikke får sett, Opus Anglicanum i V&A, presenteres med bilder til å drukne i.

40 Kuratoren opp i hjørnet
Hvorfor bør vi se utstillingen din? spør vi Stina Högkvist, kurator for Like før. Sidsel Paaske (1937-1980) i Museet for samtidskunst.

42 På randen av genombrott
Joakim Borda-Pedreira anmelder Like før. Sidsel Paaske (1937-1980) i Museet for samtidskunst.

48 Formidlingskraft og friske spark
Hilde Marstrander har sett og vurdert Kunsthåndverk 2016 i Hydrogenfabrikken og Østfold kunstsenter.

54 Keramikkmystikk
Eline Bjerkan anmelder utstillingen Heidi Bjørgan – Beretningen om en affære i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

59 Mellom beskyttelse og utsyn
Kritiker Kjetil Røed har besøkt Hanne Tyrmis utstilling Learning to Lose i Kunstnerforbundet.